Paikkakunnalla vaikuttaa luterilaisen kirkon Herätysliike. Joitakin seurakunnan työntekijöitä, myös pappeja, kuuluu siihen. Siunauskappelin sakastin pöydälle on joku jättänyt kuulakärkikynän, jossa on Herätysliikkeen nimi ja yhteystietoja.

Suntio laittaa kynän sakastin kynätelineeseen. Kynän perään ei kukaan kysele. Kynän kirjoitusjälki on erittäin hyvää, joten suntio ottaa tavakseen laittaa juuri tämän kynän papille valmiiksi avoimen toimituskirjan päälle ennen toimituksen alkua.

Eräs pappi esittää kitkerähkön kommentin kynästä. Jossain vaiheessa suntio huomaa, että tämä pappi ei käytä herätysliikekynää, vaan vaihtaa aina kynätelineestä tilalle toisen.

Suntiolla on vapaa viikonloppu. Sakastia siivotessaan hän huomaa, että joku on peittänyt herätysliikekynän tekstit korjausrollerilla. Viikonloppusuntio ei ole huomannut, kuka tuon on tehnyt. Kynää boikotoinut pappi ei ole ollut viikonloppuna kappelilla, joten se on ollut joku muu.

Suntio ei kuulu Herätysliikkeeseen, päinvastoin, hänellä on lapsuutensa ja nuoruutensa päiviltä traumaattisia muistoja Herätysliikkeestä. Silti kynän tuhriminen ilskottaa. Suntio muistaa vasta lukemansa kirjan, jossa kirjailija käytti ilmaisua "sielun viemäreihin tutustuminen". Jonkun sakastissa kävijän sielun viemäristä on kavunnut ilmoille olento, joka töhrii toimitilan välineistöä.

Suntio kertoo tapauksesta esimiehelleen. Esimies sanoo:"Vie kynä pois sakastista.Sinullahan on sellaisiakin kyniä, joissa ei lue mitään."  Nyt suntiolla on omassa käytössään erinomaista jälkeä kirjoittava kyna, johon liittyy Tarina.

Sakastissa on myös kynä, jossa on maakuntalehden nimi ja logo. Pitäisikö suntion varmuuden vuoksi poistaa sekin?