Sodankylässä kanttorilla karkasi mopo käsistä siunaustilaisuuden alla. Tapahtumien kulku on eri maakuntalehtien nettiuutisten mukaan ollut seuraavanlainen:

1. Kanttori ei hyväksynyt Veteraanin iltahuutoa esitettäväksi hautajaisissa "isänmaallisilla sanoilla". (M. Morin kommentti:Tarkoittanee kolmea alkuperäistä säkeistöä? Myöhemmin lisätyissä neljännessä ja viidennessä säkeistössä on kristillistä sanomaa.) Siunaustoimituksen suorittava Sodankylän kirkkoherra hyväksyi laulun.

2. Omaiset sopivat naapuriseurakunnan kanttorin kanssa, että tämä on k.o. siunaustilaisuudessa kanttorina.

3. Toimituspäivänä ennen toimituksen alkua Sodankylän kanttori tuli kirkkoon tarkoituksenaan estää Veteraanin iltahuudon esittämisen.

4. Kirkkoherra, joka on kanttorin esimies, pyysi kanttoria poistumaan. Kanttori oli "työajalla, mutta ei työtehtävissä" kirkossa. (M. Morin kommentti: myös ns. työajattomilla työntekijöillä on työpäivät ja vapaapäivät) Kanttori ei suostunut poistumaan tilaisuudesta.

5. Tilanne kiristyi siihen pisteeseen, että kirkkoherra kutsui paikalle poliisin, jotta tilaisuutta päästiin jatkamaan. Poliisi vei kanttorin pois. (En enää löytänyt linkkiä, mutta jossain oli juttua nuottien repimisestä ja rautoihin panemisesta).

Lapin Kansa: Sodankylä: Poliisi poisti häiriköivän kanttorin kirkosta

Kotimaa24: IL: Veteraanilaulu pillastutti kanttorin

Kaikenlaista mahtuu maan ja taivaan välille, Meillä Veteraanin iltahuutoa sekä lauletaan että soitetaan siunaustilaisuuksissa. Muistaakseni siitä kyllä esitetään aina kaikki 5 säkeistöä.

http://memento.vuodatus.net/lue/2009/12/veteraanin-iltahuuto

Sodankylän seurakunnan nettisivuilla Veteraanin iltahuuto on yksi niistä lauluista, joita suositellaan hautajaismusiikiksi... http://www.sodevl.fi/fi/toiminta/musiikkityoe.php

Tapaus on niin ainutlaatuinen, että odotan mielenkiinnolla, minkälaisen sanktion Sodankylän kirkkoneuvosto antaa kanttorille.

Kotimaa24:ssä on mielenkiintoisia kommentteja. Kuka päättää kirkollisten toimitusten musiikista, pappi vai kanttori?